Nie pozwól, bym odszedł, stary jadłoszynie

Drzewo jadłoszynu (prowincja La Rioja, 2019)

Są takie piosenki starego Atahualpy, od których włosy stają dęba. Zwłaszcza, gdy po siedmiu latach podróży jesteś o sto kilometrów od końca świata. Atahualpa schodził kontynent, słuchał wiejskich pieśniarzy i wyniósł ze swej tułaczki mądrości prawdziwe, uniwersalne.

Czytelnik już wie, że na tej stronie może się spodziewać wszystkiego: relacji, reportaży, esejów, mieszanki trzech poprzednich gatunków, podcastu, nagrań wideo... Tłumaczenia piosenki — również. Tłumaczenia na pewno niezgrabnego, ale mam nadzieję, że oddającego kropelkę przesłania.


Nie pozwól, bym odszedł, stary jadłoszynie

Atahualpa Yupanqui (1908-1992)


Nie pozwól, bym odszedł, stary jadłoszynie

Niczym płot rozstaw twe hojne cienie

Przywiąż mnie do korzenia twej ciszy

Gdzie leśnym ptakiem staje się zmartwienie


Przychodzę ze świata niezliczonych szlaków

Puszczy, morza, piasków, łąk i gór

Niosę pragnienie pokoju, tak nieskończone…

Przygotuj gniazdo miłości, by mój ukoić ból


Ja zawsze byłem pożegnaniem, uniesioną dłonią,

Nutą melancholii brzmiącą hen, gdzie odległa skała

Kiedy chciałem zostać, przyszedł wiatr

Przyszła noc i ze sobą mnie porwała


Długo widywałem cię spokojnym w popołudnia

Tylko twoja siła i ty w samotności

Twój cień balsamiczny jest jak pocałunek

Którym glebę wiatr wieczorny pieści


Nie pozwól, bym odszedł, stary jadłoszynie

Bo już nie potrafię odrzec: do zobaczenia

Jest pewna głęboka rzeka, która mnie wzywa

Ze starożytnej doliny cierpienia


Niech w tobie wszystkie się powiążą szlaki

W potężnym uścisku zdrewniałych pnączy

I niech w ciszy zabrzmi tylko szelest

Popołudnia, gdy po piaskach boso kroczy


1. Doczytałeś/aś do końca? Mam nadzieję, że było warto! Jeśli chcesz, możesz odwdzięczyć się za przygotowany przeze mnie tekst jednorazową, dobrowolną wpłatą, coś jak postawić mi kawę w zamian za interesującą historię. Takie wsparcie motywuje i pomaga rozwijać dalszą działalność!

2. Jeśli zaciekawił cię ten tekst, prawdopodobnie zainteresują cię również inne treści, które tworzę: książki reporterskie, filmy dokumentalne, podcasty i artykuły prasowe o tematyce społecznej. Znajdziesz je na mojej stronie www.wojciechganczarek.pl. Jeśli chciałbyś regularnie wpierać moją działalność, możesz dołączyć do grona Patronek i Patronów w ramach platformy Patronite. Serdecznie zapraszam!




Komentarze

Popularne posty