Jak zdobyć wizę do Iranu w Trabzonie? (How to get iranian visa in Trabzon?)

Przed wyjazdem w moją ostatnią podróż szukałem informacji na temat tego gdzie najlepiej i najszybciej wyrobić wizę do Iranu. Dość ciężko było mi znaleźć jasną informację na ten temat, tak na forach i stronach polsko- jak i anglojęzycznych. Dlatego chciałbym zamieścić taką informację na swojej stronie: po polsku i po angielsku (english version at the bottom).

W Polsce, w ambasadzie Islamskiej Republiki Iranu, można wizę irańską wyrobić. Ale po co? Trwa to strasznie długo: około 30 dni. Do tego trzeba wybrać się dwukrotnie na wycieczkę do Warszawy (jeśli ktoś akurat tam nie mieszka). Koszt: 50 euro. Nie wygląda to zbyt ciekawie (szczególnie, że słyszałem o niejednej odmowie uzyskania wizy w ambasadzie warszawskiej), dlatego warto zastanowić się nad wyrobieniem wizy za granicą. Jeśli do Iranu lecimy samolotem można zamówić wizę w internecie - nie wiem dokładnie jak się to robi bo z tego nie korzystałem. Więcej informacji tutaj (klik). Jeśli jedziemy do Iranu drogą lądową najprościej zakupić wizę w Turcji. Placówki dyplomatyczne Iranu znajdują się w Stambule, Ankarze, Erzurumie i Trabzonie. Z szerokiego wywiadu internetowego który prowadziłem dość długo, uzyskałem (zwykle trochę sprzeczne ale jednak) informacje o tym, że w Stambule, Ankarze i Erzurumie wyrobienie wizy trwa od tygodnia do dwóch, natomiast w Trabzonie może być lepiej. Zdecydowałem się na Trabzon i dobrze zrobiłem - to chyba najlepsze miejsce do wyrobienia irańskiej wizy.

Wiza irańska w Trabzonie
Konsulat irański (tur. iran konsoloslugu) mieści się dość blisko centrum miasta przy Kiziltoprak sokak 3. Godziny otwarcia dla petentów od poniedziałku do piątku: 9:00-12:00 i 14:30-16:30. Jeśli zjawimy się w godzinach porannych otrzymamy wizę w godzinach popołudniowych, jeśli złożymy w popołudniowych otrzymamy wizę w godzinach porannych następnego dnia. Jest to wspaniałe - wiza w jeden dzień. Druga wspaniała rzecz to atmosfera panująca w konsulacie. Rok wcześniej byłem w ambasadzie Iranu w Erewanie. Sekcja konsularna to mały pokoik z trzema okienkami obsługiwanymi przez niemiłych mężczyzn, za to sam pokoik zatłoczony jest przez tłum przepychających się petentów. W konsulacie w Trabzonie dzwonimy w dzwoneczek, pani wicekonsul nam otwiera, sadza przy eleganckim niskim stoliku w przytulnym gabinecie, podaje formularz do wypełnienia. A gdy pytamy co wypełnić w tak abstrakcyjnych rubryczkach formularza jak "adres w Iranie" odpowiada "leave it!". Koszt jest nieco większy niż w Warszawie, bo 75 euro (+ jedno zdjęcie paszportowe), ale jakby sobie doliczyć czas i koszt dwóch wycieczek do stolicy to chyba i tak w praktyce wychodzi taniej. W każdym razie: jak już wypełnimy ten formularz pani nam daje świstek papieru z którym musimy się udać do Merkes is Bankasi (5 minut piechotą, fantastycznie klimatyzowany bank :) ). I już. Żadnych agencji turystycznych, żadnych numerów, kodów, pozwoleń: przychodzisz, wypełniasz, składasz, płacisz, dostajesz. Teraz wystarczy poczekać do godziny 14:30 i można jechać do Iranu! Fantastyczne! Więcej o moim pobycie w Trabzonie tu (klik).


english version

How to get iranian visa in Trabzon?
Trabzon is for sure the best place to get iranian visa - it is just very fast and easy there. How to do it? First you have to go to iranian consulate (tur. iran konsoloslugu) at Kiziltoprak st. 3 (tur. Kiziltoprak sokak, it is close to the downtown) in opening hours: 9:00-12:00am and 2:30-4:30pm. If you apply in the morning you get your visa afternoon, if you apply in the afternoon you  get your visa next day in the morning. All you need is to fulfill the form in consulate and provide them one (only one!) 3.5x4.5cm photo. Next you have to go to Merkes is Bankasi (a bank near by) with small piece of paper given by consulate lady and pay 75 euro there. That's all! Easy, huh? No visa cables, travel agencies: you just apply, pay and receive. So now you just have to go back to consulate in the proper time (in the afternoon or next day in the morning). As far as I know this is the fastest way - in other consulates or embassies you have to wait usually 1-4 weeks. You can use on-line way of getting iranian visa if you travel by plane but I have not used it (more info here). Have a nice trip in Iran!

Komentarze

  1. Poszperałem trochę w necie i znalazłem wiele sprzecznych opinii na temat zdobycia wizy irańskie w Trabzonie . Moje pytanie brzmi: Czy tylko sam doświadczyłeś tak bezproblemowego (czyt. szybkiego ) wyrobienia wizy w tym mieście? Czy masz jakiś znajomych którzy mają takie same odczucia? Ogólnie pomysł odwiedzenia Iranu wypadł nagle(dlatego tak ważny jest dla mnie czas), jest to ułatwienie do zdobycia wizy tranzytowej do Azerbejdżanu, turystyczna odpada ze względów finansowych. I jest też pytanie czy masz jakieś doświadczenia co do konsulatu azerskiego w Batumi?

    OdpowiedzUsuń
  2. A gdziez to te sprzeczne opinie pisza, zalinkuj wasc, na Lonely Planet?

    W Trabzonie w samym konsulacie spotkalem jeszcze pare osob ktore bez problemow tez zalatwialy tam wize. Znam jeszcze jedna, moze dwie osoby ktore tez to robily w innym czasie (z Polski i Hiszpanii): czy to malo czy to duzo... No generalnie nie znam zbyt wiele osob, ktore byly w Iranie i to jeszcze droga ladowa ;-). Na pewno moge natomiast stwierdzic, ze nie znam zadnej osoby, ktora by byla w tym konsulacie i jej sie nie udalo.

    Nie mam zadnego doswiadczenia Azerskiego i przez jakis czas nie bede miec, bo mam w paszporcie wize do Karabachu. A co Ty tam chcesz robic w tym Azerbejdzanie? Slyszalem, ze oprocz Baku to generalnie nic tam nima ; )

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za informacje. Potwierdzamy - w lipcu wciąż wszystko działa, dostaliśmy wizy w dwie godziny.
    http://lbtu.blogspot.com/2012/07/magiczny-konsulat-w-trabzon-czyli-wiza.html

    OdpowiedzUsuń
  4. W konsulacie azerskim w Batumi wyrobisz z lekkością wizę turystyczną bądź prywatną - my czekaliśmy mniej niż tydzień, trudniej z tranzytem. Z tego co mi mówił konsul, to zazwyczaj takowych tranzytowych wiz w Batumi - nie wydają, bo konsulat znajduje się sam na tranzytowej trasie ;). Większe prawdopodobieństwo jeśli chodzi o tranzytowe wizy jest w Tbilisi. Ano...mieszkałam w Az, więc pewnie mam inne spojrzenie na ten kraj niż Wojtek. Jest tam sporo ciekawych miejsc poza Baku, wulkany błotne, pustynie, góry (np 4tyś - Shahdagh), morze, tylko czasem aby to dostrzec potrzebne jest nieco więcej czasu...:) Ja spędziłam dosyć. Polecam przewodnik Mark Elliot - chyba najlepszy z jakim się zetknęłam o Az. Pozdrowienia, powodzenia i dobrej podróży. Ag p.s. ano i my też dostaliśmy wizę do Iranu w Trabzonie wciągu 5 godzin - w czerwcu 2012.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ależ ja nie byłem w Azerbejdżanie!

    OdpowiedzUsuń
  6. cześć,
    wybieram się do Iranu i będę miał możliwość wyrobienia wizy w Trabzonie. o co tym razem chodzi?. czy w dalszym ciągu pracuje tam ta piękna Pani konsul?.
    najważniejsze ile wynosi termin ważności wizy, czy coś wiesz na ten temat?. czy jednak z tą ważnością jest tak, że podaje się datę wjazdu i wyjazdu i data wjazdu to jest jak gdyby początek ważności.?
    Tak się składa, że jeszcze przed Iranem zamierzam jechać do Gruzji potem Armenii więc nie wiem kiedy zjawiłbym się na granicy.
    Dlaczego pytam o Trabzon?. no bo magiczny konsulat i nie trzeba kodu autoryzacyjnego. Czy możesz to potwierdzić?.
    P.S zdecydowanie łatwiej zrozumieć całki niż azjatycką logistykę wizową.
    pozdrawiam.
    fajny wyjazd i jeśli można to więcej tekstów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć

      Co do tego czy pani konsul jeszcze pracuje, to nie wiem, bo dawno tam nie byłem. Zdaje się, że znajomi na swojej stronie mogą miec aktualniejsze informacje: http://wczasywiranie.peron4.pl/

      Jeśli chodzi o daty ważności, to patrzę na wizę swoją otrzymaną w Trabzonie w 2011 roku i czytam: długośc pobytu 30 dni, ważna od 11/07/2011 do 09/10/2011, to znaczy zdaje się ma datę ważności na 3 miesiące od dnia uzyskania, i w ramach tych trzech miesięcy możesz wjechać do Iranu (jeden raz) i przebywać 30 dni.

      Potwierdzam, że w Trabzonie nie trzeba było żadnego kodu autoryzacyjnego w 2011 roku. Nie wiem jak jest teraz. Jeszcze raz odsyłam tutaj: http://wczasywiranie.peron4.pl/ . Oni chyba coś wiedza.

      Usuń

Prześlij komentarz

Komentarzopisarze proszeni są o się podpisanie!

Popularne posty